بانک اطلاعاتی اوراکل

وحید یوسف زاده

بانک اطلاعاتی اوراکل

وحید یوسف زاده

انواع Register Listener

| پنجشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۱۸ ب.ظ

     1.  Static Instance Registration: در صورتی که در فایل listener.ora اطلاعات instance را مشخص کرده باشیم یعنی اگر این فایل را به شکل زیر تنظیم کرده باشیم، نوع رجیستر listener به صورت static خواهد بود.

SID_LIST_LISTENER =
  (SID_LIST =
    (SID_DESC =
      (GLOBAL_DBNAME = 
usef)
      (ORACLE_HOME = C:\app\usef\product\11.2.0\dbhome_1)
      (SID_NAME = noida) )
    (SID_DESC =
      (GLOBAL_DBNAME = 
usef)
      (ORACLE_HOME = C:\app\
usef\product\11.2.0\dbhome_1)
      (SID_NAME = 
usef)  ) )
LISTENER =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = usef-host)(PORT = 1521)))


در این حالت، بعد از اجرای دستور lsnrctl status ، در انتهای پیام با عبارت "Instance "usef", status UNKNOWN" مواجه خواهیم شد که بیانگر آن است listener هیچ خبری از وضیعت instance ندارد. این حالت تنها در روش Static Instance Registration دیده خواهد شد.


    2. Dynamic Instance Registration: با استفاده از این روش، در هنگام استاتوس گرفتن از listner، وضیعت instance هم مشخص می شود این کار با استفاده از برقراری ارتباط بین پروسس listener و پروسس PMON  انجام می شود. همچنین با استفاده از این روش، نیازی نیست که SID_LIST_listener_name را در فایل listener.ora تعریف کنیم(یعنی نیازی نداریم مشخصات بانک را در فایل listener بنویسیم) البته در صورتی که بخواهیم از Oracle Enterprise Manager برای مدیریت بانک استفاده کنیم، باید  SID_LIST_listener_name را هم در listner.ora افزود. در صورتی که از این روش استفاده  کرده باشیم، در پیام استاتوس listner، با عبارت  "Instance "usef", status READY" مواجه خواهیم شد.


در صورتی که از پورت پیش فرض 1521 برای listener استفاده می کنیم، نیازی به انجام هیچ کار اضافه برای register کردن listener نخواهیم داشت البته برای اطمینان از صحت  عملکرد Dynamic Instance Registration باید دو پارامتر اولیه SERVICE_NAMES , INSTANCE_NAME را در صورت نبود، به پارامتر فایل اضافه کرد در صورتی که این دو پارامتر در پارامتر فایل موجود نباشند، ممکن است پیام "The listener supports no services" را دریافت کنیم.


اگر پورت listner، پورت پیش فرض 1521 نباشد، برای register کردن listener باید local_listener را به صورت hostname:port تنظیم کنیم. مثال:

alter system set local_listener='(address_list=(address=(protocol=tcp)(host=usef-host)(port=1522)))';


alter system register;

  • ۹۴/۰۵/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">